آمادگی برای امتحان

همواره به خاطر داشته باشید «يادخداآرامبخش دلها است» پس به خداوند توكل نماييد.

تلاش نماييدبه موضوع درسي تسلط پيدا كرده و آمادگي كامل داشته باشيد.

پس ازيك ساعت مطالعه حدود15دقيقه استراحت نماييد.

وقت خود رابه گونه اي تنظيم نماييد كه حداقل نيم ساعت قبل از امتحان درمحل حاضر باشيد.

به خودتان تلقين مثبت كنيد كه ازعهده امتحان وپاسخ به سؤالات برمي آييد.

درايام امتحانات تلاش نماييد ازمواجهه بامسائل وموقعيت هاي تنش زا اجتناب كنيد.

بعد ازانجام يك امتحان موفق، براي خود پاداش درنظر بگيريد وازتلاش خود قدرداني نماييد.

«اضطراب امتحان» نوعی از اضطراب است كه فرد را درخصوص توانايی‌هايش دچار ترديد می‌كند و توان او را در مقابل امتحان كاهش می‌دهد. فردی كه اضطراب امتحان دارد ممكن است درس را بداند، اما شدت اضطراب، وی را از آشكار ساختن معلوماتش باز می‌دارد. اضطراب در حد متعادل آن، برای هر جانداری ضرورت دارد و سازنده است. وجود اندكی اضطراب سبب می‌شود فرد هنگام رو به رو شدن با منابع استرس‌زا واكنش مناسب نشان دهد و قدرت خلاقيت و سازندگی‌اش را به كار گيرد يا فرد را تحريك می‌كند تا به طور جدی در جهت انجام مسؤوليت مهمی مانند امتحان تلاش كند.
البته وقتی اضطراب از حد متعادل می‌گذرد و در انديشه رسوخ پيدا می‌كند، رفتار ،شناخت، عاطفه و حتی شرايط جسمانی فرد را مختل می‌سازد و اين همان بعد منفی اضطراب است كه فرد را از رويارويی درست با مشكلات و موقعيت‌های جديد باز می‌دارد.

علائم و نشانه هاي اضطراب امتحان

با توجه به تحقيقات انجام شده ، آشفتگي معده ،بهم خوردن ساعتهاي خواب و آرامش ، تغييراتي در ميل به غذا، ضعف ، سرگيجه ، تغيير در فشار خون ، ميزان نبض و ترشح هورمونهاي آدرنالين و نور آدرنالين در افراد داراي اضطراب امتحان و يا در ايام امتحانات و در نتيجه هنگام امتحان در افراد مستعد به اضطراب را افزايش مي يابد.

برای کنترل اضطراب امتحان چه کار می توانید انجام دهید؟

برای امتحان خوب آماده شویم.

در صورت امکان حین مرور کردن از خودتان امتحان بگیرید.

یک سبک زندگی سالم ذاشته باشید: به حد کافی بخوابید، خوب تغذیه کنید، ورزش کنید، و به اندازه قابل قبولی تعامل اجتماعی داشته باشید.

حین شرکت در امتحان به طور مثبت فکر کنید، مثل "من می توانم در این امتحان خوب عمل کنم."

اگر فکر می کنید که خیلی زیاد نگران هستید و خودتان را با همسالانتان مقایسه می کنید، یا در مورد عملکرد شما در امتحان چه چیزی ممکن است بگویند، فکر می کنید، سعی کنید فکر خود را متوقف نمایید.

شب قبل از امتحان پیش از اینکه به رختخواب بروید مطمین شوید هر چیزی را که نیاز خواهید داشت جمع آوری کرده اید، برای مثال: مداد،خودکار،پاک کن، ماشین حساب و غیره

به موقع به امتحان بروید -  نه خیلی دیر نه خیلی زود.

از همکلاسی‌هایی که اضطراب ایجاد می‌کنند و سکون و ثبات شما را برهم می‌زنند، پرهیز کنید.

در مورد سوالات (مواد) امتحانی درست قبل از شرکت در امتحان با سایر دانشجویان صحبت نکنید.

در اتاق امتحان جایی بنشینید که تا حد ممکن کمتر حواستان پرت شود.

حین پخش برگه ، با چند نفس عمیق وآرام، خودتان را آرام کنید.

مطمئن شوید که دستورات امتحان را با دقت می خوانید.

ضمن اینکه شما امتحان می دهید ، فقط روی این امتحان تمرکز کنید، نه به اینکه دانشجویان دیگر چه کار می کنند یا به فکر کردن در مورد امتحانات قیلی یا هدف آتی .

اگر ضمن امتحانات احساس اضطراب زیادی می کنید، چند دقیقه به خودتان فرصت دهید تا خودتان را آرام کنید. بازوها و پاهایتان را بکشید(باز کنید) و مجدداً آنها را آرام (رها کنید) . یکی دو بار این کار را انجام دهید. چندتا نفس عمیق و آرام بکشید از خودگویی های مثبت درونی استفاده کنید، به خودتان بگویید، "من خوب خواهم بود، من میتوانم از عهده‌ی آن بر آیم ." سپس تمرکزتان را به سوالات معطوف کنید.

درصورت ادامه اضطراب توجه خود را با شیوه‌های زیر از اضطراب‌ منحرف کنید:

از ممتحن سؤالی بپرسید؛ اگر اجازه دارید، چیزی بنوشید یا به دستشویی بروید؛ چیزی بخورید؛ نوک مداد را بشکنید و سپس آن را تیز کنیدو لحظه‌ای به پاداش پس از امتحان که برای خود در نظر گرفته‌اید فکر کنید.
برای اینکه بتوانید روز امتحان بهترین کارآیی را داشته باشید باید: شب امتحان به موقع بخوابید و به اندازه کافی استراحت داشته باشید. خستگی ناشی از بی‌خوابی موجب می‌شود در به‌یاد آوردن مطالبی که یاد گرفته‌اید با مشکل مواجه شوید.

صبحانه سبک بخورید و اگر به آسانی مضطرب می‌شوید از نوشیدن قهوه یا چای غلیظ پرهیز کنید.

کاری کنید که ساعتی قبل از امتحان احساس آرامش کنید. مرور توام با عجله مطالب درسی در آخرین دقایق شروع امتحان، تسلط شما بر کل مفاهیم درسی را زایل می‌کند و به آن آسیب می‌زند.  

پس از دریافت برگه امتحانی پیش از پاسخ دادن به سؤالات امتحانی، لحظه‌ای صبر کنید و نکات زیر را رعایت کنید:

ابتدا کل سؤالات امتحانی را مرور کنید؛ سپس دوباره هر سؤال را بخوانید. سعی کنید به امتحان به عنوان فرصتی نگاه کنید که به شما این فرصت را می‌دهد تا به استاد نشان دهید چه می‌دانید. آنگاه زمان را به نحو مناسب سازماندهی کنید. آسانترین سؤالات را ابتدا پاسخ دهید.

با شتاب امتحان ندهید. ساعت مچی به همراه داشته باشید و سرعت پاسخگویی خود را برای هر سؤال هر از چند گاهی وارسی کنید. اگر به نظر می‌آید نمی‌توانید کل سؤالات امتحان را پاسخ دهید بر آن بخش‌هایی متمرکز شوید که پاسخ آن را به خوبی می‌دانید. اگر وقت اضافی دارید و تنها اگر مضطرب و مشوش نیستید پاسخ‌های خود را مجددا وارسی کنید.

برای سؤالات تشریحی‌، طرح کلی داشته باشید، سپس پاسخ خود را با جمله کوتاهی آغاز کنید. این عمل باعث می‌شود از در هم و برهمی و تکرار مطالب که تصحیح کننده را عصبی می‌کند جلوگیری شود.

برای سؤالات کوتاه فقط به آنچه خواسته شده پاسخ دهید و تنها به نکته اصلی اشاره کنید. اگر اصطلاح دقیقی از خاطر شما رفته آنچه را می‌دانید با عبارات خود بنویسید.

 برای پاسخگویی به سؤالات چند گزينه اي پیشنهاد می‌شود:

  سؤالات ساده را جواب داده و از سختها بگذرید.

  وقتی به سؤالات نیمه مشکل رسیدید، مقابل آن علامت (+) (در پاسخ نامه) به معنای قابل حل و در مقابل سوالات مشکل علامت (-) به معنای غیر قابل حل بگذارید.

  وقتی تمام سؤالات را پاسخ دادید، به سراغ سؤالاتی بروید که جلوی آنها علامت (+) گذاشته‌اید و سپس به سؤالاتی که علامت (-) دارند، پرداخته شود.

در پاسخگویی به سؤالالت چندگزینه ای تکیه به اولین برداشت خود کمک کننده است. مراقب واژه‌های گمراه کننده‌ای چون«تنها»، «همیشه» یا«اکثرا» در سؤالات باشید.

درصورتي كه درزمينه نحوه مطالعه و يادگيري ، اضطراب امتحان ، برنامه ریزی درسی و....احساس مشكل مي نماييد به دفتر مشاوره دانشگاه مراجعه نماييد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: روش هاي صحيح مطالعه جهت ايجاد آمادگي در امتحانات ، ،

تاريخ : چهار شنبه 17 آبان 1391 | 7:11 بعد از ظهر | نویسنده : روزبه رجبی |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.